مشاوره بازاریابی چیست و چه خدماتی در اختیار افراد قرار می دهد؟

مشاوره بازاریابی یا Marketing Consultant، خدمتی است که به زنده ماندن کسب و کارها منجر می شود. این سرویس به قدری قدرتمند است که می تواند جایگاه بیزینس ها را در رتبه های اول تثبیت کند. به همین دلیل اگر کسب و کار شما نیز برای به دست آوردن موفقیت بیشتر، نیاز به این علم و مهارت دارد، تا آخر این مطلب با ما همراه بمانید تا شما را با ویژگی های Marketing Consultant و مزیت های آن، آشنا کنیم.

مشاوره بازاریابی چیست؟

یکی از معروف ترین استراتژی هایی که برای موفقیت کسب و کارها مورد استفاده قرار می گیرد، با عنوان “دیدگاه مبتنی بر بازار” شناخته می شود. این دیدگاه کمک می کند تا صاحبین مشاغل، با بررسی وضعیت بازار و رقبای خود، جایگاه خود را پیدا کنند و هم راستا با منابعی که دارند، بتوانند بخشی از سود موجود در مارکت را از آن بیزینس خود کنند.

باید بگوییم این موضوع به حدی برای کسب و کارها حائز اهمیت است که هیچ بیزینس موفقی نمی تواند ادعا کند که بدون کمک گرفتن از تیم بازاریابی و مشاوره های آنها، توانسته به تنهایی به این حجم از پیشرفت دست پیدا کند.

در واقع، مارکتینگ نقش مهمی در شناخت نیازهای بازار، پیدا کردن مخاطب هدف و تبدیل کردن فالور به مشتری ایفا می کند. زیرا این مسئولیت به عهده تیم بازاریابی است که تشخیص دهد، بازار هم اکنون به چه خدمتی نیازمند است؟ دانش مارکتینگ است که تعیین می کند، آینده بازار به سمت چه هدفی پیش روی می کند؟

با وظایف مشاوره مارکتینگ آشنا شوید!

اگر بخواهیم یک لیست از خدمات مشاوره بازاریابی در اختیارتان بگذاریم، باید به مواردی که در ادامه آورده ایم، اشاره کنیم. البته ذکر این نکته اهمیت دارد که تک تک این موارد، به اختصار تشریح خواهند شد:

  • پیدا کردن راهکارهایی، جهت تثبیت نام یک برند یا بیزینس در بازار هدف
  • انجام دادن تحقیقات بازار و شناسایی رقبای مستقیم، رقبای جایگزین و رقبای غیر مستقیم
  • بررسی منابع موجود در یک بیزینس و سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت روی آنها
  • ارائه راهکارهایی، جهت افزایش و جذب بیشتر مشتری
  • انجام تحقیقات در زمینه تولید یا توسعه یک محصول یا خدمت
  • مشخص کردن کانال های فروش کسب و کار، با توجه به منابع موجود

چرا در مشاوره مارکتینگ کسب و کار، به دنبال تثبیت می رویم؟

یک بیزینس در صورتی می تواند عملکرد موفقی داشته باشد که ابتدا جایگاه خود را در بازار شناسایی کند و هم راستا با بهتر کردن شرایط خود، بتواند در همان مقامی که به دست آورده، به صورت ثابت بماند. زیرا همان طور که قابل پیش بینی است، رقابت و تهدید برای هر کسب و کاری وجود دارد و یک بیزینس، تا زمانی که نتواند به ثبات برسد، توانایی مقابله با این چالش ها را نخواهد داشت.

مارکت ریسرچ چیست و چرا کسب و کارها به آن نیاز دارند؟

یکی دیگر از خدمات مشاوره بازاریابی، مارکت ریسرچ است که در آن، مشاور کسب و کار وظیفه دارد تا با بررسی مشخصه هایی مثل برندینگ، پابلیسیتی، شبکه های اجتماعی، راه های تبلیغاتی و کانال های فروش رقبا به این نکته پی ببرد که رقبا، در حال انجام چه کارهایی هستند؟ مزیت رقابتی آنها چیست؟ از چه راهی می توان با آنها رقابت کرد؟ چگونه می توان در مورد سیاست های بازاریابی آنها فهمید؟

بررسی منابع یک کسب و کار تا چه اندازه حائز اهمیت است؟

هر کسب و کاری، فارغ از اینکه به چه میزان موفقیت دست پیدا کرده، دارای منابع با ارزشی مثل کارمندها، بودجه مالی، روابط پول ساز و اطلاعات است. به همین علت، مشاور بازاریابی وظیفه دارد تا با شناسایی منابع یک بیزینس، به ایجاد یک مزیت رقابتی منحصر به فرد بپردازد و روند موفقیت کسب و کار کارفرمای خود را، افزایش دهد.

منظور از ارائه راهکار در مشاوره بازاریابی کسب و کار چیست؟

یکی دیگر از وظایف مشاور بازاریابی کسب و کار این است که با تسلط به دانش مارکتینگ و بررسی منابع، بتواند یک سری راهکارهای قابل اجرا در اختیار برند قرار دهد. در واقع نکته قابل توجه این است که هر ایده و راه حلی، برای اجرا شدن نیاز به نیروی کار، خلاقیت، بودجه و روابط دارد. از این رو، مشاور بازاریابی باید راهکارهایی منطقی و اصولی به صاحبین مشاغل ارائه کند.

آیا انجام تحقیقات از وظایف مشاور بازاریابی کسب و کار به شمار می رود؟

مشاور بازاریابی باید به توانایی تحقیق کردن، مجهز باشد. در واقع این ابزار، یک قدرت فوق العاده برای مشاور محسوب می شود. زیرا تا زمانی که تیم بازاریابی نتواند نسبت به وضعیت رقبا، نوسان های بازار، رفتار مشتری و آینده مارکت آگاه باشد، چگونه قادر است یک راه حل کاربردی ارائه دهد؟ آیا امکان دارد که در مشاوره بازاریابی، همه کارها را با حدس و احساس پیش برد و هیچ توجهی به واقعیت‌های اتفاق افتاده نکرد؟

منظور از کانال فروش چیست و چرا این موضوع در مشاوره مارکتینگ مهم است؟

هر کسب و کاری با توجه به سیاست هایی که دارد، تصمیم به استفاده از یک کانال فروش خاص می گیرد. برای مثال برخی از بیزینس ها از ایونت و پروموشن برای جذب مشتری و فروش استفاده می کنند. این در حالی است که عده ای دیگر ترجیح می دهند تا از خدمات رایگان شبکه های اجتماعی بهره ببرند یا کل محصولات و خدمات خود را از طریق وب سایت و گوگل به فروش برسانند.

چه زمانی باید از خدمات مشاوره بازاریابی بهره مند شد؟

حال که شما را با مشاور بازاریابی و بخشی از وظایف او آشنا کردیم، نوبت به پاسخ این سوال می رسد که بهترین زمان برای بهره مندی از خدمات مشاوره مارکتینگ چه موقعی است؟ آیا باید قبل از استخدام این مشاورها، اقدامات خاصی انجام داد؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که هر زمان بیزینس شما، توانایی رقابت در بازار را نداشت و هیچ ایده ای برای ادامه مسیر نداشتید، بهترین کار استفاده از یک مشاور است. همچنین علاوه بر مورد گفته شده، در بسیاری از مواقع صاحبین مشاغل با ضعف، قوت، تهدید و فرصت رو به رو می شوند.

برای مثال اگر به تازگی، کسب و کاری ایجاد شده که تارگت مارکت بیزینس شما را هدف قرار داده، می توان نتیجه گرفت که شما با یک تهدید خارجی مواجه شده اید و در چنین شرایطی، بهترین کار کمک گرفتن از یک مشاور مارکتینگ است.

داشتن چه انتظاراتی از مشاوره بازاریابی منطقی است؟

در صورت استخدام یک مشاور مارکتینگ یا تشکیل یک تیم بازاریابی، داشتن انتظاراتی که در ادامه لیست کرده ایم، منطقی هستند:

  • افزایش قدرت برندینگ
  • بیشتر شدن فروش
  • جذب مشتری
  • تبلیغات موثر
  • توسعه کسب و کار
  • زیاد شدن سود نهایی بیزینس
  • جلو زدن از رقبا
  • تثبیت شدن کسب و کار در بازار

جمع‌بندی

مشاوره بازاریابی یک خدمت عالی برای موفقیت کسب و کارها محسوب می شود. به واسطه این علم می توان انتظار داشت که تعداد مشتری ها بیشتر شود و در نهایت فروش افزایش پیدا کند. تکنیک های مارکتنیگ باعث می شوند که وضعیت بیزینس ها در بازار به ثبات برسد.

از مهم ترین وظایف مشاور بازاریابی می توان به تحقیقات بازار، افزایش تعداد مشتری ها، ارائه راهکارهای موثر، مشخص کردن کانال های فروش، تثبیت نام یک برند یا بیزینس در بازار هدف و در نهایت بررسی منابع موجود در یک کسب و کار و سرمایه گذاری رو آنها اشاره کرد.

پیمایش به بالا
با تکمیل یکی از فرم های زیر با ما در ارتباط باشید