سوالات متداول جدید
زیست بوم ابر زندگی برای چه کسانی مناسب است؟

در زیست بوم ابر زندگی خدمات آموزشی، مشاوره ای و حمایتی برای کسب و کارهای بالفعل و بالقوه ارائه می شود. از این رو گروه های زیر می توانند از این خدمات بهره مند شوند:
- علاقه مندان به ایجاد کسب و کار،
- کسانی که دارای ایده و محصول هستند و برای تجاری سازی آن به کمک و حمایت نیاز دارند،
- مالکین کسب و کارهای فعلی که برای رشد و توسعه بنگاه خود نیاز به کمک و حمایت دارند.

در زیست بوم ابر زندگی چه خدماتی ارائه می شود؟

در زیست بوم ابر زندگی تیم ها می توانند تحت هدایت و راهنمایی مربیان و مشاوران کارآموزده و با تجربه قرار گیرند، شبکه های ارتباطی خود را گسترش دهند، از حمایت مالی برخوردار شوند، محصولات و خدمات خود را به فروش برسانند و به سوددهی برسند.

چگونه می توانم وارد فرآیند شتابدهی در زیست بوم ابر زندگی شوم؟

شما از دو طریق می توانید وارد فرآیند شتابدهی در زیست بوم ابر زندگی شوید:
1- از طریق ثبت ایده و طرح در بازه فراخوانی که در سایت اعلام می شود.
2- از طریق شرکت در رویدادهای کارآفرینی که در طی سال به طور مرتب برگزار می گردد. برگزیدگان این رویدادها می توانند وارد فرآیند شتابدهی شوند.
- برای ورود به مرحله شتابدهی، انتخاب بر اساس چه معیارهایی صورت می گیرد؟
برای ورود به مرحله شتابدهی معیارهایی نظیر نو بودن ایده، حرفه ای بودن تیم و پشتکار داشتن، بزرگ بودن حجم بازار هدف و میزان سودآوری و درآمدزایی ایده حائز اهمیت است.

آیا فقط افراد ساکن تهران می توانند وارد زیست بوم ابر زندگی شوند؟

خیر. افراد از تمام نقاط ایران می توانند وارد زیست بوم ابر زندگی شوند. ساکنین شهرهایی غیر از تهران می توانند از آموزش ها و مشاوره های مجازه بهره مند شوند. همچنین این افراد به سایر مراکز حمایت از کسب و کار در استان ها معرفی می شوند.

آیا برای ورود به فرآیند پیش شتابدهی باید حتما تیم حرفه ای داشته باشیم؟

بله. در هر تیم می بایست حداقل یک نفر برنامه نویس و یک نفر گرافیست باشد.

پیش نیازهای لازم برای ورود به فرآیند شتابدهی چیست؟

برای ورود به مرحله شتابدهی لازم است که افراد مدل کسب و کار خود را تهیه کرده و تیمشان را تشکیل داده باشند.

آیا در زیست بوم ابر زندگی برای کسب و کارهای موجود هم برنامه ای دارید؟

بله. کسب و کارها در هر مرحله از طول عمر خود با چالش ها و موانع خاصی روبرو می شوند که برای مواجه شدن با آن نیاز به راهنمایی و مشاوره متخصصین دارند. از این رو در زیست بوم ابر زندگی به مالکین کسب و کار فعلی نیز کمک می شود تا بتوانند محصولات و خدمات خود را توسعه داده و رشد یابند.

حداقل و حداکثر تعداد افراد هر تیم چند نفر باید باشد؟

حداقل تعداد افراد هر تیم3 نفر و حداکثر آن 5 نفر باید باشد.

آیا در فرآیند شتابدهی نیاز به حضور تمام وقت اعضای تیم هاست؟

خیر. نیاز به حضور تمام وقت تیم ها نیست. اما افرادی که برای ورود به فرآیند شتابدهی انتخاب می شوند، می بایست متعهد شوند که در هفته 15 الی 20 ساعت در مرکز برای گذراندن دوره های آموزشی و شرکت در جلسات گروهی حضور داشته باشند.

سرمایه گذاری اولیه زیست بوم ابر زندگی برای هر تیم چه میزان است؟

میزان سرمایه گذاری اولیه بستگی به نوع ایده و سرمایه مورد نیاز برای پیاده سازی آن دارد. اما حداکثر میزان سرمایه گذاری در مرحله اول به میزان 25 میلیون تومان خواهد بود.

زیست بوم ابر زندگی در مقابل خدماتی که ارائه می دهد، چه انتظاری دارد؟

زیست بوم ابر زندگی در مقابل کلیه خدمات حمایتی و مادی که به تیم ها ارائه می دهد، انتظار پیگیری و پرتلاش بودن تیم ها برای ایجاد کسب و کار را دارد. تیم ها می بایست در کلاس ها شرکت نمایند و در دوره شتابدهی حداقل 15 ساعت در هفته در مرکز مستقر باشند. علاوه بر این بخشی از سهام شرکت نوپا (حداکثر 20 درصد) را متعلق به خود می داند.

مدت زمان فرآیند شتابدهی چقدر است؟

مدت زمان مرحله پیش شتابدهی 8 هفته و مرحله شتابدهی 12 هفته خواهد بود.

آیا ارتباط تیم ها پس از طی شدن فرآیند شتابدهی با زیست بوم ابر زندگی قطع می شود؟

خیر. تیم ها می توانند از سایر خدمات توانمندسازی زیست بوم که مخصوص کسب و کارهای موجود طراحی شده است بهره مند شوند. همچنین تیم های موفق خود می توانند با زیست بوم همکاری به عنوان مربی و یا مشاور داشته باشند.

آیا حقوق مالکیت معنوی طرح و ایده حفظ می شود؟

در قراردادی که با تیم ها نوشته می شود، این تعهد به آنان داده می شود که حق مالکیت معنوی طرح متعلق به تیم کسب و کار باشد.

آیا برای ورود به فرآیند شتابدهی می بایست شرکت ثبت شده داشته باشیم؟

برای ورود به مرحله پیش شتابدهی نیازی به شرکت ثبت شده نیست، اما در طی مرحله شتابدهی به منظور جذب سرمایه حتما می بایست ثبت شرکت صورت گیرد.

در برنامه پیش شتابدهی چه اتفاقی می افتد؟

تیم هایی که ایده و طرحشان کامل نیست و نتوانسته اند تشکیل تیم دهند، وارد این مرحله می شوند تا با اصول اولیه کسب و کار آشنا شوند، بتوانند مدل کسب و کار خود را تهیه کنند و اصول تیم سازی را بشناسند. در این مرحله تیم ها به مدت 32 ساعت آموزش می بینند و از متخصصین کسب و کار مشاوره های لازم را دریافت می کنند.

چگونه از پذیرش و یا عدم پذیرش ایده مطلع شوم؟

پس از این که ایده خود را در سایت ثبت کردید، همکاران ما از طریق تماس تلفنی و ایمیل شما را در جریان پذیرش و یا عدم پذیرش طرحتان قرار خواهند داد.

آیا تنها فقط یک طرح خود را می توانم در زیست بوم ابر زندگی ثبت کنم؟

خیر. شما می توانید تمام طرح های خود را در سایت ثبت کنید. ثبت طرح ها بی شمار، اما پذیرش آن محدود است.

آیا زیست بوم ابر زندگی در تکمیل تیم به گروه ها کمک می کند؟

بهتر است که شما خود دارای تیم باشید، اما چنان چه در این زمینه به کمک نیاز داشته باشید، مشاورین و همکاران ما شما را یاری می دهند.